zondag 23 februari 2014
Des te afhankelijker, des te welvarender
Weer een 'wauw'-moment gehad van Tegenlicht vanavond: Rutger Bregman, bit.ly/ms-bregtl .
Niet om het standaard inkomenidee, dat is al een oud waarschijnlijk succesvol idee dat ook in "the Second Machine Age" uitgebreid wordt besproken. Nee, er waren meer 'wauw-momenten'.
Ten eerste, des te afhankelijker men is, des te gelukkiger of welvarender. In ieder geval ervaart men dat in eerste instantie als niet, maar blijkbaar of eigenlijk schijnbaar toch wel. Uitleg: op een onbewoond eiland leven is uitermate dramatisch, je bent puur afhankelijk van jezelf, terwijl je eigenlijk graag afhankelijk wilt zijn. In onze maatschappij zijn wij totaal, volkomen totaal afhankelijk van anderen. Nu bedrijfskundiger (ben per lot bedrijfskundig ontdekkingsreiziger), dit geldt bijvoorbeeld ook voor Nutella. Van dit bedrijf (toevallig deze zomer geweest in Italië, Piemonte, Alba, helaas niet binnen geweest) is in kaart gebracht hoe afhankelijk het is ( zie bronpagina van Bergmans uitzending in tegenlicht: bit.ly/ms-breg ). Ongelooflijk internationaal afhankelijk van grondstoffen en andere bedrijven. Het legt het bedrijf beslist geen windeieren. Omzet ca. 7 miljard, 21.500 medewerkers en een meer dan gezonde winst.
Les is dus wellicht voor het bedrijfsleven, zorg voor afhankelijkheid. Eigenlijk reciprociteit dat ik al vaker beargumenteerd heb.
Een tweede les die ik van Bregman heb geleerd is: wij denken, vooral vanuit het Angelsaksische denken, in een maakbare samenleving. Maar eigenlijk zijn we gaan denken in maakbare individuen. Tja, dat vond ik wel waar en is iets waar ik in de opleiding Human Being Management niet eens bij stil gestaan heb. Als iemand werkloos wordt gaan we die persoon pamperen, wat is er mis met je, hoe kunnen wij je helpen weer een plek te vinden in de maatschappij. We gaan die persoon maken, re-maken, herprogrammeren. Sterker, we geloven er echt in, en hebben het niet eens in de gaten (en ik doe er vrolijk aan mee).
Die samenleving kunnen we niet maken, maar we kunnen de individuen in de samenleving wel voorbereiden op een veranderende samenleving. Dus toch het maakbare individu. Dan ben ik toch weer terug bij mijn zelfde punt van de laatste twee columns, wees voorbereid op de volgende stap, be one step beyond, pre-adaptief vermogen.
Hoe gaan we als bedrijf daarmee om? Stemmen we het werk af op de mens, ontslaan we de mens omdat er een robot/computer het werk over neemt of vormen we de mens (op tijd) om, om er blijvend een langdurige relatie mee te hebben?
Het derde punt wat noemenswaardig was, is dat de samenleving drastisch veranderd door techniek. Maar dan niet in directe vorm, maar indirect en dat heeft enorm grote gevolgen. Bregman noemde het voorbeeld van de uitvinding van de wasmachine, dit heeft de mogelijkheid geschapen voor vrouwen in de werkzame samenleving te integreren. Dat is nogal een verschuiving. En welke verschuiving vindt er plaats in jouw bedrijf als er technologische ontdekkingen komen die het proces veranderen. Sterker nog! Dit gebeurt meestal niet. Klassiek is dat toen machines elektrisch werden in plaats van op stoom, veranderde het proces in eerste instantie niet, pas tien jaar later of als er een nieuwe fabriek kwam, ging met de processen herinrichten! Hetzelfde is gebeurd met de automatisering, pas de afgelopen zeven magere jaren zijn ontslagen gepermitteerd geweest. Management van bedrijven moeten dus veel eerder inspelen op technologische innovaties omdat die veel processen drastisch moeten laten veranderen. Concurrenten die dat wel doen hebben veel sneller een voorsprong. Voorbeeld? Automatisering in administratie, BIM in bouwbranche, webwinkelsoftware in detailhandel, 3D-printing in diverse branches, wetswijzigingen in bijvoorbeeld logistieke sector, maar ook elders. Dus niet wachten maar actief handelen. Ondernemen, het gaan om adaptief vermogen. Hoe snel kan je veranderend optreden, in een veranderende markt. Des te meer je voorbereid bent op veranderingen, des te sneller kan je er op inspelen: daar komt- ie weer, pre-adaptiefvermogen.
@Rutger Bregman, bedankt voor je filosofische inzichten!
vrijdag 14 februari 2014
The Second Machine Age Erik Brynjolfsson and Andrew McAfee. Are machines taking over?
vrijdag 27 december 2013
Hoe preadaptatief ben jij? Hoe belangrijk is preadaptatief vermogen vooe een organisatie?
Hoe preadaptatief ben jij? Hoe belangrijk is preadaptatief vermogen voor een organisatie?
Preadatatie voor bedrijven
Moet concurreren oorlog zijn?
vrijdag 8 november 2013
Apple again nr. 1 in the Booz &Company list of innovative companies, how do they do that, an explanation
The second point is, do they listen to the market/customers or do they have a vision. From the court battle with Samsung we learned that Apple indead listened to the market and did surveys but what do they do with this information? They are constantly capable to re-invent there business and they have the ability to wait with a new 'thing', gadget, business, service till the timing is right. This is the power of Apple.
What I also like to contribute, Apple is is able to hired the most innovative and brilliant people (what Google and Microsoft do as well) but how does Apple is able to let these brilliant people florish. Is this social innovation? Much research has been done on this aspect, but a new model has't been found. Is this the key?
So inventing innovative products is one, inventing disruptive products is two, finding innovative brilliant people is three and let these people invent disruptive pionering products for disrupting markets is three. How do they do that and are there other companies which can copy this? Google? Tesla? Tata?
And the main question is, for how long is Apple able to stay tuned and stay resilient to continu being ahead of the rest? And which company can beat them?
dinsdag 5 november 2013
Ontmoeting met Mathieu Weggeman
Je koopt je vrijheid door goed te zijn
zaterdag 19 oktober 2013
'De prooi' nu als documentaire op tv
#prooi Na me verbaasd te hebben (of eigenlijk misschien juist niet) over hoe 'het spel' gespeeld werd bij abn-amro ( boek 'de prooi'), is nu de documentaire over het boek te volgen op tv. Eindelijk weer een reden om tv te kijken (okay 'tegenlicht' blijft ook prachtig maar kijk ik meestal op mijn ipad). Rijkman groenink in zijn inhuldigingsspeech: alles inzetten op shareholders value en één van de machtigste spelers van de wereld worden. Goh, hoe achterhaald is dat nu al weer.
Mooi die verhalen over hoe eigenlijk de spellen gespeeld worden. Zie ook bit.ly/ms-warmoney het verhaal over wie er eigenlijk aan de touwtjes trekken/trokken in de VS en hoe geld verdiend wordt/werd aan oorlog voeren. Over aandeelhouderswaarde gesproken. Beide documentaires maar even kijken dus.
donderdag 17 oktober 2013
Money and war, so they does fit together...
The Carlyle group just found a few investers in the first place. They did not settel in fancy New York, but in Washington DC. They hired old politicions, they knew how the dogs cry. Then invest in war machine companies which are cheap at that moment, let the politics buy your stuff, go to war, invest in telecom and infrastructure construction companies and other companies that will profit in after war time and buy them for almost nothing. Win the war, sell the warcraft company, earn of huge amount of money, arange in the politics in the formal war aray that your company can rebuild the infrastucture and telecoms. And when these companies make lots of profit sell them for hundred of millions of dollars.
It's so simpel: the Carlyle group: bit.ly/ms-warmoney a documentary by backlight (tegenlicht) Wow!